Gratis Applikationer tapper batteriet pga. reklamer

En ny undersøgelse foretaget af forskere fra det amerikanske universitet, Purdue University i Indiana, har taget et kig på strømforbrug for applikationer på mobile systemer, og har nået den mere eller mindre overraskende konklusion at gratis applikationer er strømslugere. I stor stil.

Forklaringen skal findes i reklamer, som de fleste gratis-apps benytter sig af. Under visningen af reklamerne konkluderede forskerne, der benyttede avanceret specialværktøj, at det bl.a. var download af selve reklamen via. 3G der var skyld i det store strømforbrug. Men ikke nok med at reklamen skal downloades, så holdes 3G forbindelsen åben i 10 sekunder efter download er færdigt for at lokalisere brugeren så reklamerne kan gives en geografisk målretning.

“Udviklerne bør tænke sig om en ekstra gang når de benytter reklame- og analyseservicer i deres apps.”

– Abhinav Pathak, forsker

Det blev bl.a. konkluderet at op til 75% af alt energi en gratisapplikation brugte blev benyttet til reklamer og lokalisering af brugeren, hvor kun de sidste 25% blev brugt til at køre selve spillet. Samlet set benytter I/O (input, output) operationer mellem 50-90% af alt strømmen en applikation kræver. Det er ingen hemmelighed at netværk bl.a. er en af de største strømslugere på en mobil enhed.

Undersøgelserne blev udført på Android og Windows Mobile 6.5 da restriktioner på iOS og Windows Phone ikke tillader forskernes tests, men resultaterne skulle gælde for alle mobile platforme. Bl.a. blev Angry Birds, samt en række andre applikationer kørt gennem undersøgelserne.

Skriv et svar