Nokia har mistet stor værdi som brand i det sidste år

At kunne kalde sig en af verdens bedste er sandsynligvis en fed fornemmelse… medmindre man selvfølgelig er på tilbagetog, og langsomt rykker ned af rækken som den succesfulde sportsstjerne der har haft en strålende karriere, men endelig er ved at blive indhentet af alderen.

Hvis ovenstående forvirrer dig som læser, fordi det ikke umiddelbart har noget med mobiltelefoner at gøre, så er det måske her jeg bør afsløre at det er Nokia jeg snakker om (hvis overskriften ikke lige gav det væk).

I et blogindlæg på Nokia Conversations brillierer Nokia med at de på Interbrands top 100 liste over brands er nr. 8 på listen. Desværre er dette ikke et skridt frem, da Nokia i 2009 holdt 5. pladsen på samme liste, og derfor er rykket 3 pladser ned. På et enkelt år er Nokias værdi faldet med ca. 15%. og Nokia er derfor et ud af to firmaer på sidste års top 10 der har mistet værdi, mens alle andre har vokset.

Hvordan Nokia har tænkt sig at håndtere denne krise for firmaet er endnu uklart. Firmaet har for nyligt bl.a. fået sin første ikke-finske CEO i firmaets snart 140 år lange levetid (Nokia blev aktieselskab helt tilbage i 1871, men startede i 1865 med at fremstille papir), men det er tvivlsomt om firmaet kan fortsætte på nuværende forretningsstrategi, hvis deres mål er at få vendt nedgangen.

Skriv et svar