Forkerte prisoplysninger på iPhone koster Telia 150.000 kr. i bøde

Bøden kommer fordi teleselskabet blev anmeldt af forbrugerombudsmanden. Telia er et af de få selskaber i Danmark hvor du kan købe dyre telefoner på kredit af og til, hvilket selskabet bl.a. har gjort med iPhonen.

Årsagen til bøden er at Telia havde givet forbrugerne forkerte oplysninger i en reklamekampagne for iPhone for omkring et år siden, dvs. i perioden hvor 3GS var kommet til salg. Telia gav mulighed for at købe telefonen på afdrag med en 6 måneders bindingsperiode og en 12 måneders afdragsperiode. Problemet var at den mindstepris Telia havde oplyst i reklamen over 6 måneder ikke havde talt de sidste 6 måneder med hvor afdraget stadigvæk skulle betales selvom bindingsperioden var ophørt.

Den anden fejl Telia havde lavet var at de ikke havde oplyst kontantprisen for telefonen (for folk der skulle have lyst til at købe den kontant) hvilket også er en overtrædelse af markedsføringsloven.

Telia har erkendt begge deres fejl, men afviser at salg af smartphones på afdrag med bindingsperioder er “komplicerede” produkter der er svære for kunden at gennemskue, og planlægger at fortsætte konceptet.

Kilde: ComOn.dk

Skriv et svar